Sabtu, 14 Mei 2011

CERPEN SUCIKANLAH DIRIMU DENGAN TAUBAT

Nurul Ashikin | 2:29 PTG |
Akh, ana nak tanya siket boleh tak?"

"Asalkan bukan hal akademik, tanya lah."

"Hehe. Apa pendapat antum tentang taubat?"

"Pendapat ana? Ana student chemical kot. Mana boleh main bagi-bagi pendapat ni."

"Alah, bagi je lah tahu."

"Ok ok, tapi bukan pendapat ana lah ye."

"Tak kisah lah."

"Hmm.. First, apa makna taubat?"
"Erm.. kembali?"

"Entah lah, nanti kita google benda tu, tapi akh, taubat ni boleh dikatakan sebagai satu ritual yang dilakukan oleh orang-orang yang berbuat dosa, kemudian dia menyesali perbuatannya dan mahu kembali kepada jalan yang benar semula."

"Hmm."

"Apa yang `hmm'?

"Eh, tak de apa-apa."

"Islam ni special akh, sebab kalau kita nak bertaubat, kita tak terikat dengan apa-apa pun. Yang penting adalah keinginan yang kuat, dan seberapa banyak nilai kesungguhan yang kita letak untuk ke arah itu."

"Maksudnya?"

"Ada agama yang kita kena menggunakan perantara manusia kalau nak bertaubat, ada juga agama yang menyuruh kita membunuh diri jika mahu bertaubat, ada juga agama yang kita kena beli dan isi borang-bprang tertentu kalau nak bertaubat."

"Hah?! Isi borang?"

Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com