Ahad, 10 Julai 2011

BAIK BURUK DALAM HIDUP

Nurul Ashikin | 1:03 PTG |
Kita suka menerima pujian, tapi tidak suka menghadapi penghinaan dan kritikan. Suka dengan penerimaan, tapi tidak suka dengan penolakan. Suka dengan kesenangan, tapi tidak suka dengan kemuraman.


Betapa banyak orang yang selalu mengharap kebaikan, memimpikan kebahagiaan, membayangkan keindahan, tapi tidak suka dengan kebalikan dari hal-hal tersebut.

Tiap segala sesuatu yang ada di dunia ini selalu berpasangan, ada senang, tentu ada sedih, ada senyum, ada juga air mata, ada suka dan berpasangan dengan duka. Di samping manis, ada pahitnya rasa, selain cerah, juga ada mendung di langit sana.


Jangan terlalu tinggi menaruh harapan, kerana kita boleh sakit jikalau terjatuh, jangan terlalu jauh bermain dengan bayangan keindahan, nanti akan letih jikalau tidak kesampaian.


Bersikap realistik, jangan terlalu tinggi dalam menilai diri. Tetap optimis dan semangat!


Ada beberapa hal yang terlihat indah bagi diri kita, padahal ia tidaklah seindah yang kita duga dan (mungkin) ada banyak hal yang kita anggap sedih dan menderita, padahal ia hanyalah berupa kebaikan-kebaikan yang hikmahnya belum terjangkau akal-fikiran kita.


Tawakal itu menyelaraskan antara keyakinan dengan amal perbuatan. Sedang syukur itu (menurut saya) adalah bergembira menerima segala hasil usaha dan dengan kata lain redha denan segala pembrian dan ketentuan dari Ilahi.. ^_^


Berharaplah untuk yang terbaik, namun bersiap sedialah untuk yang terburuk!

Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com