Sabtu, 24 September 2011

KEMPEN TUTUP AURAT

Nurul Ashikin | 6:25 PTG |
ASSALAMUALAIKUM

Entry kali ni saya nak mengajak teman2 menutup aurat secara sempurna

ambii ilustrasi ni dari PUAN GOOGLE

Inilah cara menutup aurat yang paling tip top.Kalau mampu buat kalau tak mampu jangan kutuk orang yang mampu buat sebab ini adalah pakaian isteri2 nabi
Tips memakai tudung

Agak2 yang mana satu pilihan kita? fikir2kan lah

Cun mengkalo buleh tutup aurat cenggini..ish ish comeynyaaaaaaa!!!!!

Diana dah decide nak tutup aurat TAhNIAH!!!!!!

Irma dah jadi lama bertudung ...

Nora pun.. saya tumpang bangga

Kalau buleh pakai gini pun cantekkkkk!!!!!

Dalam Surah An-Nur, Ayat 31, Allah berfirman:


   وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاء بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُوْلِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَى عَوْرَاتِ النِّسَاء وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعاً أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

“Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak dari padanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain tudung ke paras dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara lelaki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.”

jadikan takde pertikaian lah bab tutup aurat seban Memang ALLAH yang suruh

 Terdapat 3 kategori menutup aurat
  • Yang pertama, menutup aurat dengan sempurna.  
Kumpulan pertama menutup aurat dengan sempurna kerana dia sedar bahawa itu adalah perintah Allah SWT. Menyedari bahawa hukum menutup aurat itu wajib serta memahami cara yang betul dalam menutup aurat.
  • Kedua, menutup aurat tetapi tidak sempurna  
Kumpulan kedua menutup aurat, tetapi tidak sempurna. Kategori ini mutakhir ini cukup banyak.
Menutup aurat bukan sekadar melilit sehelai kain di atas kepala tetapi memelihara kecantikan diri daripada diperagakan kepada orang awam. Kadang-kadang kepala ditutup dengan tudung tetapi pada masa yang sama potongan tubuh badan dipertonton kepada orang.
  • ketiga, langsung tidak menutup aurat.
Agak2 kita dalam kategori yang mana ek?

Ada yang cakap:"Saya tak sedia lagi pakai tudung".... erm agak2 Allah terima ke alasan tu... agak2 selamat tak orang yang cakap macam tu dari api neraka?Siapa kita nak tolak hukum Allah? Jadi sebenarnya saya, anda dan sesiapa saja wanita tidak terlepas dari perintah bertudung atau lebih tepat lagi perintah menutup aurat dengan sempurna...Jom!!! jangan lengah2 lagi..... takut x sempat buat sebelum kita dijemput pulang

KREDIT KEPADA

Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com