Selasa, 8 November 2011

Ibadah Haji dan Korban

Nurul Ashikin | 10:22 PG |
Assalamualaikum wbt

Hari ini adalah hari ke-3 kita dapat melihat ibadah korban  dilakukan...juga hari terakhir kita dapat mendengar takbir hari raya berkumandang................Sedih,sayu dan tersentuh hati ... lebih lagi bila membaca firman ALLAH.......
Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: Wahai anak kesayanganku! Sesungguhnya aku melihat dalam mimpiku bahawa aku akan menyembelihmu. Apakah pendapatmu? Anaknya menjawab: Wahai ayah, lakukanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Insya ALLAH, ayah akan mendapati aku termasuk orang-orang yang sabar.
Setelah kedua-duanya berserah bulat-bulat (menjunjung perintah ALLAH itu), Nabi Ibrahim merebahkan anaknya dengan meletakkan iringan mukanya di atas tompok tanah. (KAMI sifatkan Ibrahim dengan kesungguhan azamnya itu telah menjalankan perintah KAMI).
Lantas KAMI menyerunya: Wahai Ibrahim! Engkau telah menyempurnakan maksud mimpi yang engkau lihat itu. Demikianlah sebenarnya KAMI membalas orang-orang yang berusaha mengerjakan kebaikan.
Sesungguhnya perintah ini adalah satu ujian yang nyata dan KAMI tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar serta KAMI kekalkan baginya (nama yang harum) di kalangan orang-orang yang datang terkemudian.
Surah al-Soffaat: 101-108.


Sejauh manakah kita menjadi hamba yang taat?
Mampukan kita menjadi anak setaat NABI ISMAIL kepada ayahandanya dan mampukan kita menjadi hamba ALLAH yang taat setaat NABI IBRAHIM... sedangkan baginda sangat sayangkan anaknya?
~ renungilah~


Agak2 apa perasaan jemaah haji sekarang? Tentu sedih kerana akan meninggalkan RUMAH ALLAH .....Semoga kita juga akan ke sana sebelum di jemput pulang ... amin, INSYAALLAH~


Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com