Ahad, 22 Januari 2012

KISAH ALQURAN DAN GADIS BERBANGSA CINA

Nurul Ashikin | 2:38 PTG |
Assalamualaikum wbt.

Ni hao ma? hen hao?.... Sempena CNY neh saya teringat sebuah kisah benar.Kisah ini di kongsikan daripada seorang USTAZAH iaitu teman baik saya semasa saya menjadi GURU SANDARAN... lebih kurangnya saya dapat cerita ini pada tahun 2001. Lama dah kan? but cerita itu masih segar diingatan saya... SO, apa kata saya share ngan semua..... kawan2 nak tahu dak ceritanya?

emma maembong


Jom Layan ~(-__-)


Kisah ini berlaku di salah sebuah Universiti awam  lewat 90-an.terdapat seorang gadis muslim  berkongsi bilik bersama seorang gadis berbangsa cina.... wokayyyy... Si gadis muslim ni jenis suka sangat mendengar alunan AL QURAN melalui kaset yang dibelinya...kiranya dia ada banyak koleksi bacaan AL QURAN... roomate dia pun tak kisah sebab dah biasa dengan suasana tuh...

Alkisahnya suatu hari gadis muslim ini meninggal dunia .So kaset2 si gadis ni masih tertinggal dalam asrama tersebut.nak tahu tak apa yang si gadis cina itu buat dengan kaset berkenaan? cer teka? adakah dia buang? atau dia sedekah kepada orang lain atau dia biarkan begitu sahaja kaset2 berkenaan?


ustaz azhar idrus


Jawapannya ialah... gadis cina itu terus melakukan rutin harian iaitu terus mendengar kaset berkenaan kerana dia sudah biasa mendengarnya...

hari bertemu hari,minggu bertemu minggu dan bulan bertemu bulan seterusnya tahun bertahun ... maka gadis cina berkenaan keluar dari universiti dan mulalah bekerja... beberapa tahun dia bekerja dia mencapai kejayaaan yang sangat luar biasa...

Dia telah ditemu ramah oleh wartawan dan bertanyakan tentang rahsia kejayaannya yang luar biasa itu... nak tahu kenapa apa jawapannya?
katanya 
.
.
.
.
.
"Rahsia kejayaan saya ialah kerana saya sering mendengar AL QURAN yang ditinggalkan oleh kawan saya yang sudah meninggal dunia, saya mendengar ALQURAN tersebut sejak saya belajar sehinggalah hari ini.... sekiranya saya tidak mendengarnya sehari hati saya menjadi tidak tenang kerana saya sudah biasa mendengarnya"

MasyaALLAH



Moral of the story... wahai sahabat2 sekelian... seorang yang tidak menganut islam hanya mendengarnya malah dia tidak memahami apa2 maksudpun dari alunan AL QURAN tersebut masih di beri RAHMAT oleh ALLAH dengan kejayaan dunia... Apatah kita yang memang seorang ISLAM dan dituntut sentiasa membaca AL QURAN... 

Kalau korang tiada masa membacanya kerana alasan sibukpun korang masih ada pilihan untuk mendengarnya... cama tuh? ha~ apa kata beli CD dan buka dalam kereta setiap kali korang pergi dan pulang kerja.... hasilnya korang takkan mampu berenggang dengan SUARA ALUNAN alquran kerana ia sangat mempersonakan... korang tau kan AL QURAN adalah komunikasi ALLAH dengan KITA... ALLAH nak sampaikan amanat, pesanan, amaran, nasihat dan segalanya di sini... sayangkan kalau kita tidak mendengar AMANAT yang ALLAH kasi kat kita...

So, apa kata korang mulakan dengan langkah pertama dengan memberi CD ALQURAN yang hanya berharga RM5-10.00 sahaja... but kesannya sangat menakjubkan...
jom mulakan sekarang

rosmah

Semoga dari kisah ini, dapat menyedarkan kita bahawa AL QURAN adalah KEJAIBAN DUNIA... bakal membawa kejayaan kepada kita di dunia dan pastinya menanti KITA DIAKHIRAT wallahualam

Sekian Terima Kasih



Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com