Khamis, 21 Jun 2012

MENJAGA HAK ALLAH DAN ORANG LAIN

Nurul Ashikin | 12:55 PG |
Assalamualaikum wbt

Anda semua orang yang menjaga hak orang lain? tak pasti? Bagaimana kita nak tahu kita menjaga hak orang atau tidak?....senang ja... cuba renungkan kembali atau muhasabah diri anda... pernahkan anda melakukan sesuatu dengan niat mempermudahkan urusan orang lain samaada ibu bapa, adik beradik, rakan2 atau setidak-tidaknya untuk membantu orang yang dalam kesusahan tanpa mengambil kira kepentingan sendiri....




sedikitpun benefit untuk diri sendiri tidak anda fikirkan ketika itu..kalau  itulah yang anda lakukan maknanya ada sudah menjaga hak orang lain...

(Surah An Nahl Ayat 90) Ertinya:
Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil dan berbuat kebaikan, serta memberikan bantuan kepada kaum kerabat; dan melarang daripada melakukan perbuatan-perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman. Ia mengajar kamu ( dengan suruhan dan larangannya ini ), supaya kamu mengambil peringatan mematuhinya.
(Surah Al Maidah Ayat 42) Ertinya:
Dan jika engkau nenghukum, maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.
 Sebagaimana kita mempunyai hak dalam kehidupan ini, maka kita juga dituntut kewajiban atas hak yang dimiliki oleh pihak lain. Ada hak Allah atas diri kita dan ada hak sesama atas diri kita pula. Kedua hak itu harus sama-sama kita jaga dengan baik dalam rangka menciptakan keseimbangan hubungan vertikal-spiritual dan horizontal-sosial. Kedua hal itu merupakan kewajiban kita sebagaimana diisyaratkan dalam ayat di atas. Kehidupan ini akan memiliki arti dan manfaat jika kita mampu menerapkan nilai-nilai spiritual dan sosial secara bersama-sama.


sentiasalah muhasabah diri

Sekian wasalam

Comment With:
OR
The Choice is Yours!

1 ulasan:

Apesal.com