Rabu, 22 Ogos 2012

Kuliah Ustaz Azhar Idrus di Masjid Pengadang Baru

Nurul Ashikin | 11:01 PG |
Assalamualaikum..

Nota kuliah Maghrib Ustaz Azhar Idrus  di Masjid Pengadang Baru. (11/07/2012)

- Kitab Hidayatul Sibyan -


Perkara sunat selepas solat
1. Perkara sunat yg dilakukan selepas solat jika tak buat tak dosa pun,oleh kerana dosa kita ni byk maka kita buatlah..sekurangnya boleh ringankan dosa kita.

2. Sunat berwirid bersama imam sampai habis,tak wajib..tp hormatilah majlis. Nak baca wirid sendiri pun tak salah tp jgn la baca dgn kuat,baca dgn perlahan je..

3. Kalau ada kerja boleh b'wirid semasa bgn dr tempat solat selepas selesai berjemaah dgn imam.

4. Sunat letak tangan kanan atas ubun-ubun dan dibaca doa,dan lurutkan tangan ke muka,kata ulama ubun-ubun adalah 1/4 dari kepala..

5. Sapu muka ada khilaf,ada ulama kata sunat dan ada jugak yg kata tidak..sapu atau tak solat tetap sah.

6. Orang lenim byk ceduk ilmu agama dari laman web,blog dan facebook,sampai t'sorok hukum yg ada dlm kitab-kitab lama..pahtu hentam pulak hukum orang yg sapu muka lepas solat,kata bidaah.

7. Perkara kecil yg khilafiyah dan tidak dicela syarak mereka pakat hentam,perkara besar mcm hukum hudud mereka senyap je..jadilah ulama kerajaan sekular..

8. Ulama sekular ni sesat,marah pulak bila dgr Parti Ikhwanul Muslimin Mesir menang pilihanraya..dikatanya parti ini parti komunis.

9. Doa yg dibaca atas ubun ini utk elakkan keluh kesah dlm kehidupan,rasa tak puas hati dan dukacita..b'dukacita dgn ujian Allah ni Allah tak suka,tp kalau b'dukacita bila umat islam ditindas tak mengapalah..

10. Jangan berdukacita dgn perkara dunia,walaupun kita ni susah tp masih ada lg orang yg lebih susah dari kita. Dunia adalah penjara bg orang yg beriman.

11. Kalau dunia ni utk org yg beriman maka tok imam dan tok bilal lah jd org yg paling kaya.

12. Tok bilal yg azan 5 kali sehari dpt bayaran kecik je..kalu penyanyi nyanyi 1 lagu je pn,dibayar ribu-ribu.

13. Dunia ini adalah syurga utk orang yg tak beriman dan lawan islam..

14. Wirid dan zikir yg dibaca lepas solat tak mengapa nak baca yg kita sendiri atau yg diajar ulama,tp yg t'baik adalah wirid yg diamalkan Rasulullah.

15. Jgn ngaku la zikir kita ni yg t'baik,zikir guru kita yg t'baik..kerana yg t'baik itu dtg dr nabi.

16. Nabi tidak pernah m'baca wirid yg sama tiap kali solat..jd ikutla nak baca wirid yg mane dulu,buleh belaka..

17. Boleh b'tasbih sbyk 11 kali atau 33 kali,semuanya ada sandaran..tiada ulama yg larang.

18. Nak wirid panjang-panjang pun lg bagus,tp hayatilah wirid yg dibaca itu. Gunakan dlm kehidupan,jgn takut pada orang..ni sapa nk gi kuliah pun takut,bimbang kne potong nama,rezeki kita Allah dah jamin..semua rezeki datang dariNya.

19. Islam ini ibarat roda,kadang diatas kadang dibawah..susah atau senang biarlah tetap b'sama islam.

20. Kita bertuah kerana tak dilahirkan pada zaman Nabi,belum tentu kita ni akan jd sahabat Nabi kalau ada pada masa tu..kena molek jd orang Abu Jahal.

21. Ni gok sapa nok dekat ngan ustaz-ustaz pun takut,nak minum air b'same pun bimbang..takut kena tukar,gaji seribu dua je padahal,orang jual kat pasar malam lg mahal gaji dari mu,tak takut pun.

22. Sesuatu rezeki itu belum tentu jd milik kita,kena molek yg ada dalam perut dah pun blh muntah keluar lg,mu nak bimbang mende kalu rezeki tu dah memang tetap utk mung..rezeki-rezeki ni adalah perkara yg beri manafaat utk kehidupan.

23. Kaya tak salah,kaya jugak tak jahat..tp yg jahat itu adalah perbuatan manusia itu sendiri. Kaya tp cari agama lg baik daripada miskin tp tak sedar diri,orang ngajar agama pun tak gi..


Selamat membaca dan mengamalkannya

Wasalam

Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com