Sabtu, 2 November 2013

ADAKAH MASIH BELUM SESUAI??

Nurul Ashikin | 7:00 PG |



BISMILLAHIRROHMANIRROHIM

ASSALAMUALAIKUM WBT

Laksanakanlah hudud dan qisas, ia hukum yang jelas datang daripada Allah. Sudah pasti yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Siapakah yang lebih mengetahui apa yang diperlukan oleh manusia dalam hidup mereka selain daripada Allah?

Kita berprasangka terhadap hukum yang Allah ciptakan. Kita kata hukum hudud dan qisas itu terlalu kejam, tak sesuai dengan zaman dan macam-macam lagi.

Kita takutkan orang yang kurang faham agama dan juga orang bukan Islam sehingga mereka berpresepsi tentang hukum Allah. Lalu kini Allah kembalikan ketakutan itu kepada kita selain merasa atidak selamat ketika berada di mana-mana.


hukum qisas


Tidak cukupkah lagi dengan kes ragut, rogol, rompak yang tak pernah sunyi setiap hari? Lalu kita ciptakan pelbagai hukuman baru yang ternyata tidak dapat menegah dan mencegah penjenayah untuk terus melakukan jenayah sewenang-wenangnya.
-Hudud untuk Islam, Bukan Islam bagaimana? Tidak Adil!!!-

Nanti dulu..jangan cepat melatah. Tak kan Allah itu bersifat jahil dan tidak adil? Ya memang hudud untuk muslim sahaja, tetapi untuk bukan Islam ada peruntukan hukum yang dinamakan sebagai ta'zir.

Ta'zir terletak kepada kebijaksanaan pemerintah. Bagaimana dia mahu menghukum pesalah bukan Islam. Pemerintah yang bijak akan menjalankan hukuman yang lebih kurang sama dengan apa yang dihadapi oleh pesalah beragama Islam. Keadilan masih tertegak dengan pelaksanaan hukum hudud dan qisas.

Jangan dipolitikkan hudud. Hukuman yang jelas daripada Allah bukan mainan untuk dipolitikkan.

Astaghfirullahal 'azim.

Wallahu'alam.


--KONGSI DARI FACEBOOK--

#tebumanis78

SYUKRAN JAZILAN
Klik like dan jangan lupa tinggalkan komen ya~ 

Comment With:
OR
The Choice is Yours!

Tiada ulasan:

Apesal.com